Loading...

Tuesday, August 2, 2011

PERANCANGAN DAN PENGAJARAN MATEMATIK - MTE 3107







PENGENALAN

Kursus ini diambil oleh pelajar PISMP Pengajian Matematik yang meliputi tajuk-tajuk berkaitan Teori-teori pembelajaran, Kaedah-kaedah baru dalam pembelajaran Matematik .
Antara yang ditekan kan juga adalah keupayaan guru membuat perancangan pengajaran menggunakan pendekatan dan strategi yang sesuai seperti Pendekatan Konstruktivisme, Pendekatan Kontekstual, Pendekatan Humanistik dan sebagainya.

1.0 Merancang Pelajaran Matematik
2.0 Kaedah dan teknik pengajaran Matematik
3.0 Pembelajaran Matematik : behaviorisme , kognitif dan konstruktif, pendekatan kemanusiaan
4.0 Pengetahuan dalam pengajaran Matematik : informasi fakta, konsep, algoritma dan membuat matematik
5.0 Meningkatkan pembelajaran Matematik
5.1 stail pembelajaran dan perbezaan individu
5.2 konteks sosial bagi pengajaran dan pembelajaran matematik
5.3 kreativiti dalam matematik
5.4 rekreasi matematik
5.5 pebelajaran berasaskan projek

5 comments:

  1. Jean Piaget – tahap kognitif kanak2

    0-2 thn : sensori motor – penggunaan 5 deria
    2-6 thn : pra – operasi – meniru pelakuan dr persekitaran
    6 – 12 thn : operasi konkrit – menggunakan bahan dan tlh dpt gunakan kognitif (pemikiran) menyesuaikan dgn skema dan PSA
    12- dewasa : formal – lebih abstrak – 4W 1 H dimana tlh blh bertanya

    ReplyDelete
  2. Jerome Bruner – cognitive

    1) Enaktif – menggunakan deria utk pblj
    2) Ikonik – imej dan visualize apa yg dibelajar
    3) Simbolik - abstrak – math simbol , penys mslh berayat
    4) Word problems – penggunaan teminologi / istilah dlm btk ayat ,
    eg : + (plus, add, total,sum) , - (difference, take away, subtract,) 6(six)

    ReplyDelete
  3. Howard Gardner – Multiple Intelligence
    Logical / reasoning
    Kinesthetic / physical mvmt
    Spatial/ visual
    Linguistic
    Musical
    Interpersonal
    Intrapersonal
    Naturalist
    Auditory

    ReplyDelete
  4. Beberapa contoh :

    1) Logical / reasoning – measurement concepts far ( long distance , eg : KL to Kuantan – km) , tiny /small object (eg : safety pin – mm)
    2) Spatial/ visual – empty, half full , full (bottle of water - litre and a bottle of sand – g/kg )
    3) Naturalist – time factor (morning , night ) , the diameter of tree (relate with the age of tree)

    ReplyDelete
  5. Learning Modality preferences
    1) Visual learner – using graphic, models, manipulative, chart , scale – reading the weight, volume – cylinder
    2) Auditory learner – sounds – the number beats on big clock , music – using songs, language - poetry , wisel – timing
    3) Kinesthetic learner – abacus (fingers), to draw a circle ( protector , set squares )draw a square and measure (ruler , pencil, measuring tape – non regular items ) , weight (scale )

    ReplyDelete